L-prolina – aminokwas naturalny, endogenny i glukogenny

Z roku na rok na naszym rynku pojawia się coraz większa liczba odżywek i suplementów. Wśród nich możemy znaleźć już nie tylko suplementy tworzone na bazie węglowodanów czy białek. Coraz powszechniej dostępne są także odżywki aminokwasowe. Powstają one nie tylko na podstawie aminokwasów egzogennych lub endogennych. W ich składzie można znaleźć również kilka dodatkowych aminokwasów, dzięki którym stosowanie tego rodzaju preparatów może przynosić jeszcze bardziej spektakularne efekty. Wśród nich znajdziemy chociażby l-prolinę.

Czym jest l-prolina?

L-prolina to niezwykły aminokwas, który w ludzkim organizmie pełni bardzo ważną rolę, mianowicie reguluje procesy metabolizmu komórkowego. Wspomaga syntezę białek, a także wzrost oraz różnicowanie tkanek mięśniowych. Suplementy z l-proliną może nie są tak znane jak odżywki białkowe czy węglowodanowe. Tego rodzaju specyfikami interesuje się jednak coraz większa liczba sportowców.

Odżywki zawierające w swoim składzie aminokwas l-prolinę są innowacyjnymi suplementami polecanymi w głównej mierze sportowcom trenującym sporty siłowe, szybkościowe oraz wytrzymałościowe. Suplementy z l-proliną mogą być przyjmowanie również przez osoby wyniszczone fizycznie.

L-prolina jest zaliczana do grupy aminokwasów, gdyż w swoim składzie zawiera grupę karboksylową oraz aminową. Suplementy powstające na bazie l-proliny prowadzą do nasilenia procesów związanych z syntezą białek, dzięki czemu takie specyfiki mogą być z powodzeniem stosowane przez sportowców marzących o muskularnej sylwetce.

Aminokwas ten stanowi aż dwanaście procent całego składu białek mleka, a więc w tym produkcie zawartość tej substancji jest naprawdę wysoka, można nawet rzec, iż najwyższa. Tak duża koncentracja l-proliny w mleku sprawia, że produkty białkowe powinny być włączane do diety sportowców. Uzupełnienie diety suplementem z l-proliną będzie natomiast pomocne w zapewnieniu oraz utrzymaniu stosunkowo wysokiej efektywności syntezy białek mięśniowych po nawet najbardziej wzmożonym treningu. W ten sposób ochronimy nasze mięśnie przed uszkodzeniem w nich włókien mięśniowych.

Działanie suplementów z l-proliną

L-prolina jest jednym z najbardziej funkcjonalnych aminokwasów w żywieniu osób szczególnie aktywnych fizycznie. Suplementy z l-proliną zaleca się łączyć z preparatami białkowymi, a także z dietą, w której nie będzie brakować pokarmów, będących źródłem białka pochodzenia zwierzęcego.

L-prolina wspomaga procesy związane z regenerowaniem się struktur tkankowych, dlatego substancja ta jest wykorzystywana również do żywienia ludzi z oparzeniami czy różnymi urazami tkanki łącznej. W suplementacji sportowej przyjmowanie l-proliny natomiast może nie tylko być pomocne w budowaniu beztłuszczowej masy mięśniowej. Ten wyjątkowy aminokwas jest odpowiedzialny również za przyspieszanie regeneracji mięśni po intensywnych treningach.

Przeprowadzane przez naukowców badania wykazują, iż l-prolina jest jednym z kluczowych regulatorów wielu procesów biochemicznych oraz fizjologicznych, zachodzących w ludzkich komórkach. Dostarczanie l-proliny jest szczególnie istotne jednak w przypadku sportowców. Jak się bowiem okazuje, ten niezwykły aminokwas wykazuje zdolność do regulowania aktywności kinazy. Jest to dość ważne, bowiem wpływ l-proliny przekłada się na intensyfikację procesów związanych z syntezowaniem białka. To z kolei powoduje wzrost oraz częstotliwość podziałów komórki.

L-prolina zdaniem naukowców jest także dość ważną substancją biorącą udział w syntezowaniu tak zwanych poliamin. Są to organiczne związki, które odgrywają dość ważną rolę w tkankach szczególnie aktywnych metabolicznie. Funkcja poliamin wprawdzie nie do końca została jeszcze poznana, ale wiadomo, iż przyczyniają się one do inicjowania wielu reakcji biochemicznych. L-prolina ma także działanie antyoksydacyjne i przyczynia się do obniżania poziomu wolnych rodników w komórkach.

L-prolina nie jest jedynym tak kluczowym aminokwasem, którego działanie zostało szczegółowo przebadane przez naukowców. Warto również dodać, iż dość istotnym aminokwasem jest także l-leucyna oraz l-arginina. Aminokwasy te powodują nasilenie wewnątrzkomórkowych procesów związanych z syntezowaniem białek w mięśniach szkieletowych.

Stosowanie suplementów z l-proliną

Chociaż specyfiki zawierające w swoim składzie l-prolinę nie są jeszcze tak powszechnie dostępne na rynku jak odżywki białkowe czy węglowodanowe, to jednak za tego rodzaju odżywkami rozgląda się coraz większa liczba sportowców.

Odżywki z l-proliną mogą być bezpiecznie stosowane, pod warunkiem oczywiście, iż będziemy przyjmować odpowiednie dawki tego suplementu. Badania przeprowadzone na ludziach dowiodły bowiem, iż stosowanie l-proliny jest całkowicie bezpieczne, jeśli przyjmowana jest dawka w ilości około pół grama na każdy kilogram masy ciała. Wówczas nie występują żadne skutki uboczne. Górna granica stosowania suplementów z l-proliną ciągle natomiast jeszcze nie została opracowana.

Systematyczne przyjmowanie l-proliny prowadzi do szybszej regeneracji mięśni po treningu, która jest niezbędna do rozbudowywania masy oraz siły.

L-prolina – aminokwas naturalny, endogenny i glukogenny
5 (100%) 1 vote

Redakcja Aktywni Fizycznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *