Kofeina – dobroczynne działanie

Wszyscy znamy pobudzające działanie kofeiny – substancji ta przyjmowanej przez większość ludzi na całym świecie. Choć w największej mierze kofeina kojarzona jest z kawą, w rzeczywistości możemy znaleźć ją w wielu innych, dostępnych produktach, takich jak herbata, napoje gazowane, a nawet coca-cola! Od pewnego czasu, kofeina jest również składnikiem wielu suplementów diet – dlaczego jest do nich dodawana?

Czy kofeina ma znaczący wpływ na nasze odchudzanie?

Kofeina jak każda inna substancja chemiczna niesie za sobą pewne, w tym wypadku pozytywne skutki – jej obecność w organizmie przyczynia się do:

  • przyspieszenia metabolizmu kwasów tłuszczowych
  • zwiększenia siły skurczu mięśni
  • zwiększenia poziomu energii
  • zwalczania zmęczenia

Jak ta teoria przekłada się na praktykę?

Jeśli przyjmujesz kofeinę, bez względu na jej formę – czy to w kapsułkach, czy w specjalnych napojach jako suplement diety, czy to pijąc herbatę bądź kawę, możesz mieć pewność, że błyskawicznie poczujesz się lepiej.

Jeśli jesteś w trakcie odchudzania bądź regularnie oddajesz się intensywnym treningom, środki bogate w kofeinę mogą być zbawieniem – kofeina jest równoznaczna z dawką energii, natomiast energia daje siłę, a więc zwiększa wytrwałość w dążeniu do zamierzonego celu. Dzięki tej wytrwałości, będziesz mieć więcej siły do ćwiczeń i utrzymania diety, której ryzyko zaniechania jest znacznie większe w przypadku nadmiernego zmęczenia.

Idąc dalej…

Skoro kofeina daje siłę do intensywnych ćwiczeń, bezpośrednio przyczynia się również do zwiększenia ilości spalanych kalorii. Masz więcej energii, masz zatem więcej siły, a jeśli nie czujesz zmęczenia, możesz więcej ćwiczyć i spalać więcej kalorii, a zatem chudnąć szybciej.

Skąd ta siła? Skąd energia?

Wszystko za sprawą poprawy krążenia krwi – jak wiadomo, im lepsze krążenie, tym szybsze dostarczanie tlenu do mózgu, co odbywa się właśnie dzięki krwi. Skoro krew krąży szybciej, mamy więcej energii i czujemy się lepiej.

Czy kofeina to tylko plusy?

Niestety nie – mimo wszelkich plusów płynących  ze korzystania z dobroci kofeiny, jak każda substancja, nie powinna być dostarczana organizmowi w zbyt dużych dawkach.

Powodów jest kilka:

  • Stałe dawki kofeiny zmniejszają jej skuteczność – organizm przyzwyczaja się i nie działa już tak, jak miało to miejsce na początku.
  • Zbyt duże dawki kofeiny mogą powodować bezsenność, bóle głowy bądź drżenie mięśni.
  • W szczególnych przypadkach, kofeina może powodować nawet arytmię serca.

Decydując się zatem na przyjmowanie kofeiny w zwiększonych dawkach, pamiętaj!

Kofeina nie odchudza sama w sobie, jest jedynie substancją wspomagającą, która obok diety i odpowiedniego treningu może raczej zaszkodzić, aniżeli pomóc. Nie zapominaj o rozsądku i nawadnianiu, ponieważ kofeina potrafi wypłukiwać z organizmu potrzebne substancje.

Klucz do sukcesu to rozsądek!

Kofeina – dobroczynne działanie
5 (100%) 4 votes

Redakcja Aktywni Fizycznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *