Glutamina – działanie, dawkowanie, opinie

Glutamina jest jednym suplementów diety, który cieszy się ogromną popularnością wśród osób aktywnych fizycznie. Sprawdź, na czym polega jej działanie. Dowiedz się o odpowiednim dawkowaniu. Przekonaj się, czy warto faktycznie ją stosować.

Glutamina jest aminokwasem endogennym – organizm jest w stanie samodzielnie ją wyprodukować. Jednak w okresie intensywnych treningów istotną rolę odgrywa suplementacja – wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania mięśni na ten składnik.

Glutamina – na czym polega jej działanie?

Glutamina należy do grupy 22 aminokwasów, które odgrywają istotną rolę w budowie białek. Ponadto, poprzez wpływ na metabolizm azotu, przyczynia się do redukcji szkodliwego dla organizmu amoniaku.

Warto przy tym podkreślić, że rola glutaminy nie ogranicza się wyłącznie do wyżej wymienionych elementów. Odpowiedni jej poziom w organizmie pomaga m.in.:

  • pobudzić proces budowy białek mięśniowych
  • zredukować katabolizm, zapewniając mięśniom ochronę
  • przyspieszyć regenerację po treningu
  • zwiększyć odporność organizmu
  • poprawić ogólną wytrzymałość.

Jak dawkować glutaminę?

Biorąc pod uwagę fakt, że zapotrzebowanie na glutaminę w okresie intensywnych treningów jest duże, codzienna dieta nie jest w stanie zaspokoić potrzeb organizmu. Dlatego koniecznością jest przyjmowanie suplementów z tym aminokwasem.

Chociaż sposób dawkowania zawsze należy dostosować do zaleceń producenta, rekomendowane dawki to:

  • 10 g – w przypadku osób początkujących
  • 10-40 g – w przypadku osób zaawansowanych.

Najlepsze efekty można uzyskać, dzieląc dobową dawkę na 2-3 porcje. Preparaty z glutaminą zaleca się przyjmować rano przed śniadaniem oraz po treningu.

Opinie o glutaminie

Jeśli chodzi o aminokwas, jakim jest glutamina, opinie są pozytywne. Sportowcy zwracają uwagę przede wszystkim na wielokierunkowe działanie, m.in.:

  • możliwość rozbudowy masy mięśniowej
  • wpływ na poprawę koncentracji
  • możliwość uzyskania lepszej tolerancji na intensywny wysiłek
  • poprawa odporności oraz wytrzymałości wysiłkowej

Opinie niektórych osób wskazują na mniejsze spożycie słodyczy po suplementacji glutaminą.

Glutamina – działanie, dawkowanie, opinie
5 (100%) 19 votes

Redakcja Aktywni Fizycznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *