Arginina – wszystko co powinieneś wiedzieć o argininie

W obecnym świecie praktycznie na każdym kroku spotykamy się z suplementami. Można spotkać już tabletki nie tylko na zdrowie, ale praktycznie na wszystko: na apetyt, na bezsenność, na niestrawność itp. Powstała swoista moda na suplementację. Producenci proponują nam coraz to nowe substancje, zapewniając o ich cudownych właściwościach.

W ostatnich latach jedną z bardziej popularnych substancji stała się arginina. Najczęściej kojarzona jest jako suplement polecany dla osób uprawiających sport. Faktycznie ma szerokie zastosowanie u osób aktywnych fizycznie, ale na uwagę zasługują także jej właściwości prozdrowotne.

Arginina – co to za substancja?

Co to jest arginina? Arginina jest aminokwasem należącym do grupy tzw. aminokwasów endogennych, czyli takich, które nasz organizm potrafi sam wytworzyć z innych związków. Ilość argininy jest regulowana przez organizm człowieka, ale proces ten nie został jak dotąd dokładnie wyjaśniony.

Arginina jest jednym z najważniejszych aminokwasów w organizmie człowieka ponieważ odpowiada za produkcję tlenku azotu. Tlenek azotu jest niezbędnym czynnikiem do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, naczyniowego oraz immunologicznego. Uczestniczy więc w każdym praktycznie procesie zachodzącym w ludzkim organizmie. Właśnie ze względu na tak ważną rolę jaką tlenek azotu pełni często nazywany jest „cząsteczką życia”.

Po raz pierwszy cząsteczka argininy została opisana w 1886 r. Od tego czasu arginina jest przedmiotem wielu badań naukowych, które systematycznie udowadniają jej pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Jak dokładnie działa arginina?

Arginina jest cząsteczką, której nasz organizm potrzebuje do wytwarzania tzw. substancji sygnałowych komórek. Substancje te odpowiadają za prawidłową komunikację między komórkami, w których zachodzą procesy niezbędne do życia człowieka oraz koordynują ich aktywność .

Produkty powstające z argininy to m. in.: tlenek azotu, kwas glutaminowy oraz agmatyna.

  • Tlenek azotu odpowiada za dostarczanie substancji odżywczych oraz tlenu do każdej komórki naszego ciała. Jest więc niezbędny do prawidłowego ich działania.
  • Kwas glutaminowy jest ważnym neuroprzekaźnikiem, wspiera rozwój umysłowy, pamięć, procesy przyswajania białek, działa przeciw depresyjnie oraz neutralizuje objawy zmęczenia.
  • Agmatyna powstaje w wyniku przemian metabolicznych argininy. Reguluje syntezę tlenku azotu oraz energię komórkową. Nazywana jest często „super argininą”.

Arginina – działanie prozdrowotne

Obecnie arginina jest przedmiotem wielu badań naukowych. Jej szerokie spectrum działania wciąż nie zostało jeszcze w pełni poznane. Poniżej przedstawimy te korzyści działania argininy, co do których istnieją podstawy naukowe lub solidne przesłanki pozytywnego wpływu na ludzkie zdrowie.

Ponieważ arginina jest niezbędna do wytwarzania tlenku azotu, który z kolei jest odpowiedzialny za transport tlenu i substancji odżywczych do praktycznie każdej komórki naszego ciała to logicznym jest, że arginina wpływa na większość funkcji życiowych.

W 1998r trzech naukowców odebrało nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny za przeprowadzone badania nad argininą. Jeden z nich opublikował książkę, opisującą dobroczynny wpływ argininy i tlenku azotu na układ sercowo – naczyniowy.

Tlenek azotu, jak wcześniej zostało opisane odpowiada za prawidłowe działanie układu naczyniowego, immunologicznego i nerwowego. Ilość tlenku azotu zmniejsza się wraz z wiekiem oraz na skutek schorzeń serca oraz cukrzycy. Obniżona zawartość tlenku azotu może być także spowodowana przyjmowaniem antydepresantów, leków obniżających ciśnienie, alkoholem, paleniem papierosów. Dzięki przyjmowaniu argininy poziom tlenku azotu zostaje wyrównany a układ naczyniowo – sercowy funkcjonuje prawidłowo.

Badania potwierdzają skuteczność przyjmowania argininy w walce z miażdżycą tętnic kończyn dolnych. Zauważono, że przyjmowanie argininy tylko w ciągu 2 tygodniu znacznie zmniejsza dolegliwości bólowe u chorych.

Przyjmowanie argininy wraz z tauryną reguluje prawidłowy rytm skurczów serca. Znacznie zmniejsza częstotliwość skurczów przy arytmii serca.

U pacjentów cierpiących na choroby układu krążenia po przebytym zawale, którym zalecono przyjmowanie argininy zauważono znaczny spadek śmiertelności.

Tlenek azotu reguluje skurcze naczyń krwionośnych, rozluźnia tętnice dzięki czemu odpowiednia jego zawartość pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, zwłaszcza skurczowego.

Uważa się, że tlenek azotu może mieć znaczenie w profilaktyce oraz leczeniu cukrzycy, ponieważ wiele powikłań związanych z cukrzycą wynika z nieprawidłowego krążenia krwi.

W takcie badań zauważono także, że arginina doskonale reguluje poziom hormonów wzrostu, które często nazywane są hormonem młodości, ponieważ opóźniają efekty starzenia, przyspieszają regenerację, pomagają utrzymać prawidłowa masę ciała.

Arginina jest bardzo silnym antyoksydantem, zmniejsza liczbę wolnych rodników w organizmie co jest niezwykle ważne w obecnych czasach, kiedy jesteśmy stale narażeni na stres i negatywny wpływ środowiska na nasze zdrowie.

Odpowiedni poziom argininy ma także korzystny wpływ na hamowanie procesów zachodzących u chorych na demencję starczą oraz Alzheimera. Poprawia ona pamięć, zwłaszcza ta długotrwałą.

Zaobserwowano także że, że arginina wspiera i reguluje procesy immunologiczne podczas infekcji bakteryjnych, reguluje poziom, cholesterolu, reguluje wydzielanie przez trzustkę insuliny, udrażnia drogi oddechowe przy astmie, przyśpiesza gojenie ran i rekonwalescencję, może poprawiać funkcjonowanie nerek.

W ostatnich latach arginina stała się jednym z głównych składników suplementów poprawiających jakość życia seksualnego. Prawie 80% zaburzeń erekcji spowodowanych jest zaburzeniami systemu naczyniowego, a tlenek azotu wytwarzany z argininy zwiększa intensywność i czas erekcji oraz polepsza ukrwienie.

Arginina w sporcie

Arginina jest także popularnym suplementem osób regularnie uprawiających sport. Wiele badań potwierdza, że arginina jest czynnikiem niezbędnym w procesie wytwarzania energii w mięśniach. Odpowiada za magazynowanie i transportowanie tlenku azotu. Bierze udział w transportowaniu tlenu i substancji odżywczych do komórek. Pod wpływem działania argininy energia z pożywienia jest kierowana do procesów ukierunkowanych na rozwój beztłuszczowej masy ciała, a nie na rozrost tkanki tłuszczowej.

Arginina jako przeciwutleniacz doskonale sprawdza się w regeneracji po wysiłkowej poprzez zmniejszenie liczby wolnych rodników. Polepsza sprawność sportową oraz zwiększa tolerancję na obciążenia.

Efektywność suplementacji argininą zależy od formy w jakiej zostanie ona podana, poszczególne formy argininy różnią się od siebie nie tylko formą ale także właściwościami.

Wyróżnia się następujące formy argininy

  • L-arginina
  • AAKG
  • L-arginina HCL
  • jabłczan L-argininy
  • Piroglutamat L-argininy
  • ester etylowy L-argininy

L-arginina to wolna postać tego aminokwasu, najczęściej spotykana forma argininy. Doskonale sprawdza się jako stymulant produkcji somatotropiny, która odpowiada za pobudzenie wzrostu masy ciała. Ta forma argininy przyswaja się w małej ilości w organizmie dlatego zaleca się przyjmowanie l-argininy w zwiększonych dawkach.

Alfa-ketoglutaran L-argininy (AAKG) to forma peptydowa argininy powstała z połączenia soli i alfa-ketoglutarowego. Charakteryzuje się wysoką przyswajalnością oraz jest bardziej stabilna, podnosi poziomu insulinoodpornego czynnika wzrostu IGF-1, ma działanie antykataboliczne, wspomaga syntezę aminokwasów i syntezę białek. Znacznie silniej rozszerza naczynia dzięki temu więcej substancji odżywczych dociera do komórek.

Chlorowodorek L-argininy (L-arginina HCL) doskonale rozpuszcza się w wodzie, jest nieco mniej przyswajalny od AAKG. Minusem jest dość gorzki smak, dlatego rzadko występuje jako pojedynczy suplement. Plusem argininy w tej postaci jest jej dłuższy czas działania.

Jabłczan L-argininy to połączenie argininy z cząsteczką jabłczanu. Jest to postać bardzo stabilna, doskonale przyswajalna, działa bardzo szybko ale niestety czas działania jest stosunkowo krótki.

Piroglutamat (piroglutaminian) L-argininy to połączenie argininy z kwasem piroglutaminowym. Połączenie to stymuluje zwiększoną ilość wydzielania HGH, jednego najsilniejszych hormonów wzrostu.

Ester etylowy L-argininy to arginina poddana procesowi estryfikacji, dzięki czemu ta forma argininy jest bardzo stabilna, wysoko bioprzyswajalna. Przyjmując argininę tej postaci zyskamy pożądane efekty przy suplementacji mniejszą dawką.

Jak stosować argininę?

Jako, że arginina należy do aminokwasów wytwarzanych przez nas organizm nie ma szczególnej potrzeby uzupełniania jej niedoborów. Konieczność ta zachodzi gdy zostają zaburzone niektóre procesy lub jesteśmy narażeni na zwiększony wysiłek. W badaniach nie wykazano szkodliwości argininy w zwiększonej dawce oraz możliwości przedawkowania.

W przypadku kiedy chcemy uregulować ciśnienie zaleca się zażywania argininy o porze przeciwnej do zażywania leków farmakologicznych.

W celach treningowych argininę należy przyjmować przed i po treningu oraz przed snem, najlepiej na czczo lub dwie godziny po kolacji jeśli stosujemy ją na noc. Nie należy też łączyć argininy z innymi aminokwasami z wyjątkiem cytruliny, która jest przetwarzana w organizmie na argininę.

Działanie argininy wspomagają także witaminy z grupy B.

Należy też wspomnieć, że nie należy przyjmować argininy w sposób ciągły. Udowodniono, że najlepsze efekty suplementacji argininą uzyskuje się przy doraźnym lub cyklicznym stosowaniu.

Arginina – wszystko co powinieneś wiedzieć o argininie
5 (100%) 18 votes

Redakcja Aktywni Fizycznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *