Arginina i cytrulina – najpopularniejsze booster tlenku azotu NO

„To najwspanialsze uczucie jakie znam. Pompa mięśniowa to stan kiedy moje mięśnie napełniają się krwią i rosną. Stają się wtedy naprawdę twarde, skóra jest tak napięta jakby za chwile miała pęknąć. Mam wrażenie, że ktoś napompował moje mięśnie powietrzem. To fantastycznych uczucie.”

W ten sposób Arnold Schwarzenegger opisywał uczucie pompy mięśniowej, którego doświadcza na każdym treningu. Uczucie pompy mięśniowej to nic innego jak zwiększony napływ krwi do mięśni. Przekłada się to na zwiększoną ilość substancji odżywczych dostarczanych do pracujących mięśni, co gwarantuje szybszą regenerację i wzrost ćwiczonego obszaru. Wykonanie dużej liczby powtórzeń i skrócenie przerw pomiędzy seriami dodatkowo zwiększa odczucie pompy mięśniowej.

Obecnie, aby osiągnąć podobne uczucie, możemy wybierać z szerokiej gamy suplementów. Głównym składnikiem suplementów wspomagających produkcję tlenku azotu (NO) jest arginina.

L-arginina – działanie i właściwości prozdrowotne

Suplementacja L-argininy przywraca właściwy przebieg syntezy tlenku azotu, a co za tym idzie – zapobiega zwiększonej zapadalności na choroby układu sercowo – naczyniowego ( w tym miażdżycy oraz nadciśnienia). L-arginina podwyższa poziom niektórych hormonów regulujących metabolizm (np. hormon wzrostu, insulina, adrenalina), co zwiększa ilość tlenku azotu i polepsza kontrolę przepływu krwi. Poprawna produkcja NO jest zatem decydująca dla każdego procesu w ciele wspomagającego krążenie krwi. Tlenek azotu przyspiesza gojenie się ran po cięciach, obtarciach, kontuzjach mięśni, ścięgien i więzadeł. Zapobiega także miażdżycy, zaburzeniom erekcji i cukrzycy.

Wyniki badań wskazują także na to, że l-arginina przyjmowana wraz z węglowodanami może przyśpieszyć i usprawnić rozpoczęcie regeneracji u wszystkich sportowców, nie tylko uprawiających sporty siłowe. Mimo, że arginina polecana jest głównie jako booster tlenku azotu jej działanie wychodzi znacznie poza ten aspekt.

Arginina pomóc może także w walce z otyłością. Zapobiega wzrostowi komórek tłuszczowych i stymuluje wzrost wysoce termogenicznej brunatnej tkanki tłuszczowej, która przyśpiesza reakcję spalania kalorii i tłuszczu przez organizm. Dodatkowo arginina działa jak chemiczny sygnał przyśpieszający metabolizm. Oznacza to, że nagły wzrost poziomu NO jest w stanie wzmocnić odpowiedź anaboliczną na ćwiczenia. Podanie argininy po treningu ma także pozytywne działanie na wyrzut IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu) oraz związane z nim długofalowe efekty anaboliczne i stymulujące wydzielanie testosteronu.

Różne formy argininy

Alfa-ketoglutaran L-argininy to sól stworzona z aminokwasu argininy i kwasu alfa-ketoglutarowego. Produkty z AAKG wykazują skuteczność w podnoszeniu poziomu hormonów anabolicznych i metabolitów aminokwasów, w tym insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF-1). AAKG działa także antykatabolicznie, wspomagając syntezę białek, a co za tym idzie , wywołuje wzrost mięśni. Badania nad alfa-ketoglutaranrm argininy wykazały, że poprawia on zarówno metabolizm aminokwasów (w szczególności argininy), jak i profil elektrolitowy u pacjentów poddanych hemodializie. Dzięki swemu udziałowi w metabolizmie białek alfa-ketoglutaran argininy uznawany jest a produkt zwiększający zarówno procesy anaboliczne, jak i kataboliczne. Suplementacja AAKG może nasilić te działanie.

Choć standardowa arginina stanowi praktyczniejszy stymulant produkcji hormonu wzrostu, to jednak jej pochodna AAKG lepiej wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych. Jeśli chcemy zmaksymalizować transport jakiegoś składnika do mięśni poprzez zwiększenie przepływu krwi, lepiej będzie zastosować AAKG, np. Olimp AAKG Mega Caps. Alfa-ketoglutaran L-argininy to forma bardziej stabilna po stawieniu, dzięki czemu bardziej efektywna. Wygodną i szybko przyswajalną formą jest forma płynna w postaci shotów – Olimp AAKG Extreme Shot 25ml.

L-Arginina HCL (chlorowodorek l-argininy) to forma doskonale rozpuszczalna w wodzie, jednak ma gorzki smak i i jest nieco wolniej przyswajalna niż ta sprzężona z kwasem alfa-ketoglutarowym. Jednak to bardzo dobra alternatywa, która nie daje może aż tak gwałtownej i spektakularnej pompy jak AAG, ale za to działa nieco dłużej.

Jabłczan L-Argininy – to sól powstała przez połączenie dwóch cząsteczek l-argininy z jedną cząsteczką kwasu jabłkowego. Jest bardzo wysoce biodostępny, łatwo przyswajalny, dzięki czemu działa szybko ale niestety dość krótko.

Cytrulina

Omawiając boostery testosteronu nie można pominąć cytruliny. Cytrulina jest ważnym aktywatorem produkcji NO w ścieżce wykorzystującej syntezę tlenku azotu. Cytrulina uczestniczy wspólnie z ATP – czyli głównym nośnikiem energii, w procesie skurczy włókien mięśniowych. Czyli dzięki połączeniu cytruliny z L-argininą będziemy mogli trenować nie odczuwając zmęczenia, co przełoży się na większą intensywność treningów i szybsze postępy. Takie połączenie doskonale sprawdzi się, jeśli chcemy poprawić regenerację między treningami oraz jeśli zamierzamy zmniejszyć zmęczenie podczas sesji cardio, ponieważ poprawia naszą kondycję i wytrzymałość.

Badania dowodzą, że jabłczan cytruliny może zmniejszyć uczucie zmęczenia podczas wyczerpującego treningu. Według danych naukowych, suplementacja jabłczanem cytruliny zwiększa produkcję ATP o 34% w wyniku reakcji utleniania, a tempo regeneracji o 20%.

Biorąc po uwagę powyższe aspekty możemy wysnuć wniosek, że suplementacja boosterami tlenku azotu wniesie pozytywny wkład w każdą dyscyplinę sportu. Niesłusznie więc zawodnicy wytrzymałościowi i sportów walki obawiają się tego typu suplementów. Należy po prostu ustalić odpowiednie ich dawkowanie i porę przyjmowania.

Arginina i cytrulina – najpopularniejsze booster tlenku azotu NO
5 (100%) 1 vote

Redakcja Aktywni Fizycznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *